Skrivet av: mattiasemanuelsson | mars 18, 2010

Ledare om tillgänglighet


I morse blev jag väckt av ett sms kl 06.15. Sms:et kom från en partivän, som just läst min ledare i Linköping Tidning. Ett seminarium vid helgens riksmöte och ett föredrag av DHR:s förbundsordförande, Maria Johansson, inspirerade mig till denna ledare.

Eftersom det inte går att länka till ledare i Linköpings Tidning lägger jag in texten här istället:

Det finns sedan länge såväl lagstiftning som mål beträffande tillgänglighet för personer med nedsatt funktionsförmåga. Sverige har – i en internationell jämförelse – på många områden kommit långt, men är samtidigt långt ifrån bäst i världen. Det finns enormt mycket kvar att göra för att dessa personer ska ges samma möjligheter som andra att nyttja det som samhället erbjuder.

Som exempel kan nämnas att under vintern har många haft problem med liftarna på sina tåg, vilket försvårat och i många fall helt omöjliggjort resande. Resenärer med nedsatt funktionsförmåga har istället hänvisats till bland annat färdtjänst eller nära och kära för att kunna resa dit de vill.

Det är dags att vi gör något åt denna situation. Folkpartiet anser att en funktionsnedsättning på inget vis betyder att man har mindre behov av att kunna resa och passa tider och man ska beredas samma möjligheter som andra att tillgodogöra sig olika reseklasser, prisalternativ och utbud av avgångstider.

Europeiska Unionen jobbar för närvarande med att ta fram en ny standard för tåg. Förslaget, som det nu ligger, innebär att rullstolslyften ombord på tågen ska klara lyft på minst 200 kg. Denna viktgränsning föreslås inkluderar liften själv, personen som ska lyftas och dennes bagage och hjälpmedel. Man inser då snabbt att detta kommer utestänga många från att använda sig av framtidens tåg, om man lägger sig på minimigränsen 200 kg. Detta är fullständigt oacceptabelt. Exempelvis väger enbart en elrullstol eller permobil många gånger runt 100 kg eller mer. Även personer med funktionsnedsättning och i behov av hjälpmedel måste kunna använda sig av de gemensamma kommunikationerna på samma villkor som icke funktionshindrade.

Jag förutsätter att Sverige säger nej till EU:s förslag på ny tågstandard eftersom den skulle kunna innebära så stora inskränkningar. Allt annat är ett brott mot FN:s konvention för mänskliga rättigheter, även om tillgänglighet ännu inte klassas som grund för diskriminering! 


Responses

  1. Grymt bra!

  2. Håller med!

  3. Bra skrivet sonen.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: