Skrivet av: mattiasemanuelsson | juli 5, 2010

Tåg och sjöfart


Morgonen blev lite stressig, men lyckades ändå på något märkligt vis komma just i tid till dagens första seminarium. Det hölls av Västsvenska Handelskammaren och behandlade just ämnet ”Tåg och sjöfart”. För att skriva av mig lite har jag nu satt mig på presscentret (måste ju göra skäl för mitt kort), tagit mig en kopp kaffe och slagit upp datorn.

Jag fick lära mig en massa matnyttigt:

  • Maersks största containerfartyg kan lasta 14770 containrar.
  • Avgifter som tas ut på sjöfart täcker sjöfartens kostnader; detsamma gäller inte för transporter på väg och järnväg.
  • Järnvägen in till Göteborgs hamn är en potentiell flaskhals inom ett par tre år.
  • Trafikverket menar att man tidigast 2013 kan komma igång med arbetet att bygga bort denna flaskhals.
  • I augusti invigs ett logistikcentrum i Umeå, vilket kommer sammankopplas med Göteborgs hamn med dagliga godstransporter med tåg.

Sådana här seminarier gör mig otroligt inspirerad; logistik har en väldigt speciell dragningskraft. Jag gör också följande reflektioner:

  • Det offentliga behöver bli snabbare på att kunna tillfredsställa de behov av utveckling som företag och övriga samhället står inför.
  • Det behöv en tydligare dialog mellan beslutsfattare, förvaltning och näringsliv.
  • Det får inte längre vara tabu att diskutera finansieringslösningar där näringslivet finns med som en part.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: